Nieuwe douane terminal op Maasvlakte controleert containers sneller

De controle van verdachte containers in de Rotterdamse haven gaat straks een stuk sneller. De afgelopen twee jaar vond er een grootschalige verbouwing plaats bij het douanekantoor op de Maasvlakte. Samen met het eveneens nieuwe praktijktrainingscentrum en de hondentrainingsbaan vormt de loods nu de Rijksinspectie Terminal, RIT. Doordat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) daar nu samen met de douane hun controles en inspecties uitvoeren, heet hij sinds 11 april officieel Rijks Controle Loods. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel verrichtte woensdagmiddag de openingshandeling.

De inspectieterminal staat pal naast het douanekantoor aan de Bosporusstraat. In de Douane Controle Loods (DCL) kunnen de controles en inspecties volgens de modernste en hoogste normen worden uitgevoerd. Verderop op het terrein is een separate hal gerealiseerd voor de huisvesting van een hondentrainingscentrum en een wereldwijd uniek praktijktrainingscentrum. In dit laatste centrum zijn voor douanemedewerkers en speurhonden verschillende praktijksituaties een-op-een nagebouwd en voorzien van state-of-the-art opleidingstechnieken.

Samenwerking

Het idee voor de RIT rees in 2011, als antwoord op de aanleg van de Tweede Maasvlakte. De optimistische gedachte destijds was dat de aanvoer van goederen in Rotterdam fors zou toenemen, en de overheid dus meer controlecapaciteit nodig zou hebben. Het afgelopen jaar steeg het aantal overgeslagen containers van 12,4 naar 13,7 miljoen teu. De Nederlandse Douane vangt dat op door het bedrijfsleven beter te faciliteren door intensief samen te werken met inspectiediensten (ILT) en de NVWA op één plaats.

René Noijons is douaneambtenaar en een van de coördinatoren van de Rijks Controle Loods (RCL), onderdeel van de RIT. ‘De loods werd te klein. Samen met de andere coördinatoren heb ik toen een memo opgesteld met aanbevelingen voor de inrichting daarvan. Door de crisis werden de bouwplannen op de lange baan geschoven, maar inmiddels staat de nieuwe loods er. Dat memo vormde de basis van hoe hij er nu uitziet.’

One-stop-shop

Op het terrein is een perron met een loopbrug, speciaal voor tankcontainers, die van bovenaf kunnen worden geïnspecteerd. Op het nu veel grotere parkeerterrein zijn dedicated parkeerplekken aangelegd en een aansluiting voor koelvriescontainers. Het aantal los- en laadplekken is gestegen van zes naar tien, waarvan er twee zijn gereserveerd voor de inspectie van gevaarlijke stoffen, en een voor bederfelijke waar. Ook is er een gekoelde ruimte voor veterinaire keuringen door de NVWA.

Programmamanager RIT Chris van Holland: ‘Net als bij het Joint Inspection Center op luchthaven Schiphol is het uitgangspunt integrale controle. Met onze handhavingspartners ILT en NVWA werken we ook hier volgens het one-stop-shop-principe, dat ervoor zorgt dat meerdere controles op één centrale plek en op één moment worden afgehandeld.’

Soepel verloop

Bij de ontwikkeling van de RIT is vooral aan het bedrijfsleven gedacht, benadrukt Van Holland. ‘Om de logistiek beter te ondersteunen hebben we bijvoorbeeld de rijrichting aangepast. Wie komt voor een geplande controle, kan direct door naar de plek waar hij moet zijn. Als je bijvoorbeeld op donderdagmorgen om 10.00 uur een controleafspraak hebt bij deur 1, dan kun je erop vertrouwen dat de Douane of een van zijn collega-handhavers daar klaarstaat voor je, waarna je je weg kunt vervolgen. Als we iets aantreffen in een lading, hebben we het over een andere termijn, maar normaal gesproken handelen we de controle af binnen de afgesproken tijd. En daardoor kunnen expediteurs weer efficiënter plannen en hun beloften richting klant beter nakomen. Dat alles vereist wel een slim systeem, waarin selectie, toegang en planning aan elkaar zijn gekoppeld.’

Noijons: ‘Door onze gezamenlijke controles op één plek en hetzelfde tijdstip te doen, kunnen die zo efficiënt mogelijk uitgevoerd worden. De komst van de RIT draagt bij aan een soepel verloop van de logistieke processen op de Maasvlakte. Zo spelen wij in op de veranderingen in de haven.’

De nieuwe editie van Mainport Magazine die volgende week verschijnt, staat in het teken van de Douane. 

Onderwerpen: ,

Auteur: Nathalie Montfoort

Nathalie Montfoort is hoofdredacteur van Mainport en redacteur bij Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.