Primeur voor Danser

Sinds 1 april kunnen nieuwe proefvaarten voor 125 tot 135 meter lange schepen op de route Basel-Rheinfelden worden uitgevoerd. Rederij Danser uit Sliedrecht had de primeur: haar containerschip ‘Helena’ voer als eerste schip van 135 meter lengte dwars door Basel naar de containerterminal in Birsfelden. Eerder was de Helena al deelnemer aan een proef op dat traject.

Tien meter langer dan de maximaal toegestane 125 meter. Schepen van een dergelijke omvang moesten tot nu toe stoppen bij Basel, zegt woordvoerder Michel Bot van Danser. Dat was op zich niet zo vreemd: ‘ Er staat daar zo veel stroming en de waterdiepte verschilt er zo sterk, dat het een uitdaging is om er te varen.’

De Zwitserse autoriteiten zijn genoodzaakt de grotere schepen toe te staan: door forse tegenslagen bij werkzaamheden aan het spoor werd de binnenvaart een onmisbare partner.

Voorwaarden

Proefvaarten zijn slechts een van de speciale voorwaarden die van toepassing zijn op 135-meter schepen boven de Mittlere Brücke. Afgelopen herfst schreef het Bundesamt van Transport dat de reis door de stad ‘nautisch zeer veeleisend’ was en daarom werden strikte voorwaarden opgelegd om de gevaren te verminderen. Naast een proefvaart moet er een loods op het schip aanwezig zijn en zijn speciale voorzieningen nodig voor de benodigde waterstand. Verder mag er alleen overdag en bij goed zicht worden gevaren en moeten de schepen voldoende vaart hebben om een ​​snelheid van zes kilometer per uur over de Rijn te bereiken.

Het gaat overigens om een traject van slechts enkele kilometers.

Onderwerpen: ,

Auteur: Nathalie Montfoort

Nathalie Montfoort is hoofdredacteur van Mainport en redacteur bij Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.