Natuur krijgt de ruimte van Havenbedrijf Moerdijk

Vrachtwagens, containers, rokende schoorstenen, chemie en logistiek. Dat is het beeld van het industrial park op industrieterrein Moerdijk. Hieraan worden binnenkort bloemetjes en bijtjes toegevoegd. De havenonderneming is in ‘tijdelijk natuurbeheer’ gestapt. Op een groot deel van het industrial park krijgt een jaar lang natuur alle ruimte.

Op het industrial park wordt momenteel veel gebouwd. Maar het centrale deel is voorlopig niet nodig. Een groot deel daarvan blijft een jaar lang onaangeroerd. 57 hectare van het park is op slot gegooid, zegt Ferdinand van den Oever, directeur van Havenbedrijf Moerdijk in het AD. ‘Daar gaan we helemaal niks doen.’

Op braakliggende bedrijfsterreinen wordt vaak aan ‘natuurwerend beheer’ gedaan. dan rijdt er regelmatig een bulldozer overheen ter voorkoming dat natuur zich ontwikkelt. Voor je het weet struint er een diertje rond dat hoogst zeldzaam blijkt te zijn. Of groeit er een plantje met beschermde status. Dan zit je als havenbedrijf met de gebakken peren als zich plots een bedrijf meldt dat zich er wil vestigen.

Tijdelijk natuurbeheer

Volgens Van den Oever biedt de nieuwe Natuurbeschermingswet uitkomst. Die maakt ‘tijdelijk natuurbeheer’ mogelijk. Een jaar lang krijgt natuur de ruimte op braakliggend terrein. Als zo’n terrein daarna wordt ontwikkeld, dan vormt de natuur die daar de maanden daarvoor is ontstaan geen sta-in-de-weg.

Idee erachter is dat natuur tot wasdom komt in een gebied waar dat normaal gesproken niet gebeurt. Tijdelijk weliswaar, maar dat is nog altijd beter dan helemaal geen natuur. De natuur die er ontstaat kan zich daarna meestal ook elders ontplooien.

Economisch delict

Tijdelijk natuurbeheer is niet vrijblijvend. Het havenbedrijf heeft er volgens de directeur vergunning voor moeten aanvragen en een overeenkomst voor moeten afsluiten. Maar wat als zich morgen een groot bedrijf aan het havenloket meldt met interesse voor directe vestiging op het industrial park? ‘Dan zeggen wij wel degelijk nee’, is Van den Oever resoluut. ‘Dat bedrijf kan daar absoluut niet terecht. Sterker nog, als wij het komende jaar iets in het gebied ondernemen, plegen wij als havenbedrijf een economisch delict.’

Onderwerpen:

Auteur: Nathalie Montfoort

Nathalie Montfoort is hoofdredacteur van Mainport en redacteur bij Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.