Uitdiepen Nieuwe Waterweg levert miljoenen tonnen op

Het uitdiepen van de Nieuwe Waterweg en de havens in de Botlek, waarvoor minister Cora van Nieuwenhuizen, maandagochtend het startschot gaf, levert Rotterdam naar verwachting vijf tot tien miljoen ton lading per jaar op. Dat schat projectmanager Edwin Hupkes, die namens Havenbedrijf Rotterdam verantwoordelijk is voor de uitdieping van de havenbekkens in het Botlek-gebied.

‘Daar wordt nu jaarlijks ongeveer vijftig miljoen ton overgeslagen. Wij verwachten dat dat na de verdieping met 10 tot 20% toeneemt.’ Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het uitdiepen van de Nieuwe Waterweg. Met het totale project is een investering van vijftig tot zeventig miljoen euro gemoeid.

Het uitbaggeren is nodig om het Botlekgebied en Pernis bereikbaar te houden voor de steeds grotere olietankers. De raffinaderijen van Shell en ExxonMobil zitten in dit deel van de haven, tankopslagbedrijven als Odfjell en Vopak, chemiefabrieken als AkzoNobel en ook de kolen-, schroot- en graanoverslagterminal van EBS.

Anderhalve meter

De operatie neemt ongeveer een half jaar in beslag. Daarmee wordt de diepgang op 16,5 meter gebracht, anderhalve meter meer dan nu. Concreet betekent dat dat het in de jaren vijftig en zestig aangelegde gebied bereikbaar wordt voor neo-Panamax tankers en bulkcarriers van ongeveer 105.000 ton. Nu is dat nog ongeveer 70.000 ton. Bovendien kunnen straks bij hoogwater drie getij-afhankelijke schepen het gebied in en uit. Nu is dat nog tot een schip beperkt.

De verdieping maakt deel uit van een langlopend programma om, na de aanleg van Maasvlakte 2, de ouderen havengebieden te revitaliseren. Zo werd eerder al het Waal-/Eemhavengebied op de schop genomen, onder meer via een herverkaveling en modernisering van de voormalig Home Terminal van ECT.

Auteur: Nathalie Montfoort

Nathalie Montfoort is hoofdredacteur van Mainport en redacteur bij Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.